علی افشارقاسملو

انجمن بازاریابی آمریکا American Marketing Associationاینگونه برند را تعریف میکند : یک نام ، واژه ، نماد ، یا طرح یا ترکیبی از آنها باشد . هدف آن شناساند محصولات ، و یا خدمات یک فروشنده ، یا گروهی از فروشندگان ، و همچنین تمایز آنها از سایر رقبا .

یک برند ، یک محصول یا خدمات است که ابعادی را به محصولات و خدمات اضافه می کند ، تا این محصولات و خدمات را برای یک نوع نیاز خلق شده اند ، از سایر محصولات و خدمات متمایز سازد . این تمایز ها می تواند کارکردی منطقی ، یا قابل لمس و یا حتی غیر قابل لمس و احساسی داشته باشد .

تعریف برند در قانون ایران ماده ی 1 قانون ثبت تجاری و اختراعات مصوب تیرماه 1310 : مراد از نام تجاری همان برند است :

نام تجاری عبارت است از هر قسم علامتی اعم از نقش ، تصویر ، رقم ، حرف عبارت ، مهر ، لفاف و مواردی از این قبیل که برای امتیاز و تشخیص محصول یک شهر یا یک ناحیه از مملکت اختیار شود ."در این تعریف ، بعد از واژه های نقش ، تصویر و رقم عبارت "وغیره آن" استفاده شده است . بنابراین "برچسب"،"امضاء" و... را نیز می توان جزو نام تجاری به شمار آورد !

واژه نامه ی بین المللی بازاریابی (international Direction Of Marketing) ، برند را اینگونه تعریف میکند : برند دریک تعریف کوتاه و ساده ، نام یک محصول است ، به همراه شخصیت و هویت مشهودی که به وسیله ی خالقان و مالکان به آن داده میشود .


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی